BACK TO CONTENTS

Invoer en kentekens

Back to change notice

Pure frustratie of "fluitje van een cent" zijn de gevoelens waarmee het verkrijgen van een Nederlands kenteken omschreven kunnen worden. 
Naar aanleiding van een "geval" van frustratie is het volgende stukje opgesteld als hulp bij het invoeren en "op naam" stellen. Met dank aan "De BSA rijdende RDW'er".  Tja, niet iedereen maakt de goede keuze, gna, gna.


Hoe krijg ik een kenteken op een oude motorfiets?

Er doen zich heel wat verhalen de ronde over het verkrijgen van een kentekenbewijs in Nederland.Over welke verhalen wel of niet kloppen zullen we het hier niet hebben. We zullen uit gaan leggen wat de juiste manier is om een kentekenbewijs te krijgen.

 Kennis vergaren over de motorfiets.

 Het krijgen van een kentekenbewijs begint al voor de aankoop van de motorfiets, het begint al op het moment dat je er allleen maar aan denkt dat je een bepaalde motorfiets hebben wilt! 

 Ga eerst documentatie verzamelen over het type wat je hebben wilt. Zoek uit wanneer ze gemaakt zijn en welke framenummers ze hadden. Zoek ook uit waar de framenummers door de fabrikant ingeslagen zijn. Bij een Norton 16H staan er wel meerdere nummers in het frame, maar dat zijn niet allemaal framenummers. (Er rijden enkele 16H’s rond met het gietnummer van het  zadelbuisgietstuk als framenummer, dat gaat problemen veroorzaken als bij een RDW keuring wordt geconstateerd dat er al een motorfiets met dat framenummer rondrijdt).

Zie het artikel op deze site over framenummers voor meer informatie. 16H   Big 4

 Het zelf inslaan van een framenummer is niet toegestaan, dit zal altijd gebeuren door de RDW. Ook identiteitsonderzoeken van voertuigen worden door de RDW uitgevoerd, eventueel met ondersteuning van justitie.

 Een mooie manier om kennis te vergaren is het bezoeken van meetings waar het soort motorfiets dat je wilt hebben ook zal verschijnen. Gewapend met een fotocamera kan je hier vele foto’s nemen en zodoende een archief opbouwen waarin je heel wat na kan kijken. Door het vergelijken van de foto’s zal je tot de ontdekking komen dat er heel wat grote en kleine verschillen te vinden zijn aan de motorfietsen.

 Op zoek naar de motorfiets.

 Met de verworven kennis kan je op zoek gaan naar een motorfiets. Gebruik die kennis goed en laat je niet teveel meeslepen door emoties.

 Benodigde papierwerk.

 Als je een motorfiets gevonden hebt die je wilt hebben, zorg dan dat alle papieren erbij zitten. Mocht je een motorfiets in het buitenland kopen, zorg dan dat je het complete originele kentekenbewijs mee krijg.

 Mocht je een motorfiets zonder papieren kopen, wees dan op je hoede!! Het zou wel eens zo kunnen zijn dat je een gestolen of een omgekatte motorfiets aan het kopen bent.

Zorg dat als je een motorfiets zonder papieren koopt, er wel een koopovereenkomst bij zit. Je kan nu bij de keuring laten zien dat je het voertuig op een “eerlijke” manier verkregen hebt. Let op ….het vrijwaart je niet, indien blijkt dat het voertuig gestolen of omgekat is, heb je een zeer grote kans dat je hem kwijtraakt.

 Let op als je een motorfiets zonder europees kenteken koopt of als hij van buiten de EU komt, er moet dan van te voren BTW afgedragen worden bij een douane post.

 Keuren.

 Nu je de motorfiets gekocht hebt, moet je om een Nederlands kenteken te krijgen gaan keuren bij de RDW.

 Om precies te zien wat de laatste versie is van benodigde papieren e.d. kan je het beste kijken op www.rdw.nl  
Hieronder een kort overzicht van technische eisen (voertuig voor bouwjaar 1975)

Onderdeel

Verplicht ja/nee

Opmerkingen

Hoorn

Ja

--

Snelheidsmeter

Nee

Wel na 11-1975

Verlichting

In gebruik genomen vóór 25-11-75:

  • Achterlicht
  • Kleur rood, aantal 1 of 2,
  • 1 op zijspan, indien van toepassing;
  • Achterretroreflector
  • Kleur rood, aantal 1 of 2,
  • 1 op zijspan, indien van toepassing;
  • Dimlicht
  • Kleur wit of geel, aantal 1 of 2;
  • Groot licht
  • Kleur wit of geel, aantal 1 of 2;
  • Kentekenplaatverlichting
  • Kleur wit.

Zie opmerking

Indien de motorfiets in originele uitvoering niet voorzien is van een of meerdere onderdelen van de verlichting, kan hiervoor ontheffing verkregen worden, dit geldt niet voor de rode reflector. Een ontheffing kan een beperking in gebruik opleveren!! (mag je bijvoorbeeld niet rijden als het donker is)

Remlicht

Nee

 

Spiegel

Nee

 

 De motorfiets moet in een technisch goede staat verkeren, moet remmen, mag niet teveel speling hebben op de diverse onderdelen (let goed op voorvork)

Sturen moet ook goed gaan, en de motorfiets mag niet teveel herrie maken.


 

BACK TO CONTENTS